Klantinterview: over de overdracht van aandelen van installatiebedrijf GEDO

 

December 2016 droegen de oprichters van installatiebedrijf GEDO hun aandelen over. Daarbij gingen Erik van Gerwen en Harrie Dortmans niet over één nacht ijs: “De continuïteit van het bedrijf stond voor ons voorop. Ook met het oog op onze werknemers, want die waren er ook altijd voor ons.” In dit interview vertellen Erik en Harrie meer over de geschiedenis en de overdracht van GEDO…

“We kennen elkaar ons hele leven al, al vanaf de basisschool. We zijn altijd vrienden gebleven en we hadden het er al vaker over gehad om misschien samen eens een bedrijf te beginnen. Op een gegeven moment, we waren 33 jaar, dachten we: we doen het gewoon. In 1990 hebben we zo GEDO opgericht en bij de oude baas van Harrie konden we meteen aan de slag met een grote opdracht. Vanaf dat moment zijn we geleidelijk aan verder gegroeid.

Uiteindelijk is GEDO uitgegroeid tot een allround elektrotechnisch installatiebedrijf met een team van zo’n 25 medewerkers. Het Veghelse bedrijf is voornamelijk werkzaam in de utiliteit, kleinschalige tot middelgrote woningbouw en de retailbranche.”

Er waren nog geen opvolgers in beeld

“Het ging zo rond 2011 heel goed met ons bedrijf, we hadden mooie opdrachtgevers en een goed team mensen. We waren hard aan het werk en dachten nog niet heel ver de toekomst in. Toen gooide Mark Boelens, onze sparringpartner van Zwanenberg Advies, al een balletje bij ons op: Hoe denken jullie over vijf jaar? Op dat moment waren er nog geen opvolgers in beeld. We hadden onze kinderen wel gepolst, maar die hadden andere interesses.

“Onze kinderen hadden geen animo om het bedrijf over te nemen. Die hadden gewoon andere interesses.”

Binnen het bedrijf hadden we wel wat jongens die geschikt waren. Zo kwam het dat we in januari 2012 – in overleg met onze adviseur van Zwanenberg Advies – al wat aandelen overdeden. Twee medewerkers hadden ieder 4% van de aandelen en eentje 10%. Die laatste, Carl Manders, was vanaf dat moment ook actief als directeur. Onze gedachte achter deze aanpak was om de drie medewerkers zo alvast meer te betrekken bij het bedrijf en ze in de jaren daarna stapje voor stapje voor te bereiden op overname, mits alles goed zou gaan.”

En toen kwam de crisis

“Maar het vervolgtraject ging niet van een leien dakje en die drie nieuwe aandeelhouders vielen nu niet bepaald met hun neus in de boter. Gelijk in hun eerste jaar als aandeelhouder draaide GEDO voor het eerst in het bestaan verlies. Dat was ons niet eerder overkomen, maar door de crisis was er veel minder werk. Die drie jongens hebben zich toen enorm ingezet, maar dat konden we helaas niet financieel waarderen. We voelden ons verantwoordelijk voor ons bedrijf en onze mensen en we hebben toen het bedrijf financieel geholpen om de crisis te overleven. Dat is ons gelukt, ook dankzij de inzet van het personeel. Iedereen heeft een tandje bijgezet. We waren er echt voor elkaar en zo hebben we ook niemand gedwongen moeten ontslaan. Maar de overdracht kwam wel op een lager pitje te staan.”

“Het personeel had altijd hard voor ons gewerkt, dus dan ga je het bedrijf niet snel aan een andere partij verkopen alleen voor je eigen gewin.”

“Het is voor ons nooit een optie geweest om tussendoor te cashen en een andere, externe koper hebben we nooit overwogen. Ons personeel heeft altijd hoog bij ons in het vaandel gestaan. Die mensen hadden altijd hard voor ons gewerkt, dus dan ga je hun werk niet snel aan een andere partij verkopen alleen voor je eigen gewin. We hebben daar zelf twee slechte voorbeelden van gezien in onze eigen omgeving. Die bedrijven werden aan een externe partij verkocht, vervolgens ging dat enorm ten koste van de uitstekende bedrijfscultuur en uiteindelijk ging het steeds verder bergafwaarts met die bedrijven. We wilden absoluut voorkomen dat dat met GEDO zou gebeuren. Het was onze intentie om het traject met onze mensen tot een goed einde te brengen. Dat duurde alleen iets langer dan verwacht.”

Goed dat het langer duurde

“Achteraf gezien is het goed geweest dat het zolang duurde, want in die tijd kwamen de twee aandeelhouders met 4% erachter dat er meer kwam kijken bij het runnen van een bedrijf. Het waren twee voortreffelijke hoofdmonteurs en dat wilden ze ook graag blijven. Carl, die inmiddels al wat jaren meedraaide als directeur, had er gelukkig nog wel oren naar. Die gaf aan: ‘Als ik de kans krijg en ik kan het financieel, dan doe ik het.’ We dachten toen eerst nog in een geleidelijke overdracht in delen, maar Mark Boelens dacht dat het wel anders kon. We zaten met hem te sparren op het kantoor van Zwanenberg Advies en er gingen allerlei bedragen over tafel. Vervolgens zei Mark: ‘Volgens mij moet dat wel lukken.’ Toen zeiden wij weer dat we dat dan weleens wilden zien.”

“Onze beoogde opvolger gaf aan: als ik de kans krijg en ik kan het financieel, dan doe ik het.”

“De experts van Zwanenberg Advies gingen vervolgens namens beide partijen aan de slag met de financiering en de fiscale kant van een volledige overdracht van de resterende aandelen. Dennis van Hout heeft ons begeleid bij alle fiscale en juridische zaken en Robert de Wildt heeft samen met Carl gekeken of en hoe die de koop zou kunnen financieren. Robert heeft contact gezocht met de banken en voor een goede onderbouwing gezorgd. Uiteindelijk is er een reële prijs uitgekomen voor iedereen en er is veel boter bij de vis gedaan door de bank. Ook omdat die in de gaten hadden dat de continuïteit voor alle partijen voorop stond. Wij hebben zelf nog een deel van de koopsom in het bedrijf gelaten én we blijven GEDO en Carl het eerste halfjaar ook actief ondersteunen.”

In de stroomversnelling

“Het is goed geweest dat Mark Boelens ons al zo vroeg op de toekomst wees. Er kan namelijk altijd nog iets tussenkomen of tegenzitten zoals bij ons gebeurde door de crisis. Nu hadden we nog alle tijd om te wachten. Eerlijk gezegd hadden we het nu ook nog niet eens erg gevonden om nog een jaartje of drie-vier te blijven. Het bedrijf heeft er nog nooit zo goed voor gestaan als nu. Puur omdat het op dit moment goed was voor iedereen – ook door het aantrekkelijke rentepercentage van de financiering – is het uiteindelijk toch nog in een stroomversnelling gegaan. We zijn allemaal uitstekend bijgestaan door de mensen van Zwanenberg Advies en we zijn er nog steeds klant. Zo ondersteunt Dennis van Hout ons nu bijvoorbeeld met onze estate planning.

Onze tip voor andere ondernemers

“Tegen andere ondernemers willen we graag zeggen: ga ruim van tevoren nadenken over wat je met je bedrijf wilt doen. Een bedrijfsoverdracht is een heel proces en vaak meteen ook je oudedagsvoorziening. Als je er te lang mee wacht, kun je er tegenaan lopen dat je geen opvolger vindt of dat je niet die prijs voor je bedrijf krijgt, waar je op had gerekend. Zorg er dus voor dat je op tijd met een goede sparringpartner rond de tafel gaat zitten!”

 

 

Auteur: Alex van Lith Terug naar overzicht

Wilt u een kennismakings- gesprek inplannen?

contact