“Wij komen speciaal voor horecaondernemers met een uniek concept”

 

De wereld van de horeca is sterk aan het ontwikkelen en dat vraagt ook om andere kennis en vaardigheden bij de ondernemers. Dat is een flinke uitdaging, vooral ook omdat de traditioneel ondersteunende rol vanuit de leveranciers inmiddels zo goed als verdwenen is. Om ervoor te zorgen dat horecaondernemers één punt hebben waar ze naartoe kunnen met al hun vragen zetten Mark Boelens van Zwanenberg Advies en Marinus van Dorst samen een uniek concept op. In dit interview vertellen ze er meer over

 

Er is echt behoefte aan ondersteuning

Mark Boelens, ondernemer en directeur van Zwanenberg Advies: “Bij Zwanenberg Advies staan we ook veel ondernemers bij die actief zijn in de horeca. We verzorgen de belastingaangiftes, de loonadministratie, we staan ze bij in personeelszaken, we implementeren AFAS-software met een koppeling naar hun kassa-systeem, etc. In onze contacten merken we dat er behoefte is aan meer ondersteuning, aan een allround specialist die ze kan adviseren bij álles wat er op hun pad komt.”

“We gaan voor gegarandeerde ondernemersgroei.”

Marinus van Dorst, al 35 jaar toonaangevend boegbeeld in het horecalandschap: “Ik heb dezelfde ervaring. Ik kom al jarenlang bij ondernemers in de horeca over de vloer en ik zie dat ze zich met steeds meer andere dingen moeten bezighouden dan ‘alleen’ het draaien van de zaak. De horecaondernemer van nu mist echt een ‘go-to-guy’, de specialist die op de hoogte is van alle facetten die komen kijken bij het ondernemerschap. Waar je naartoe gaat als er iets is en die je ook goed weet door te verwijzen als er iets heel specifieks aan de hand is. Zo’n rol willen wij gaan spelen voor ondernemers in de horeca met de garantie dat er nog veel meer groei voor ze te behalen valt. En dat valt voor sommige ondernemers niet altijd mee. Het zetten van de eerste stapjes richting succesvol ondernemerschap vergt immers kilo’s durf, liters lef, en dit dient juist aangemoedigd te worden. Wij helpen horecaondernemers bij het overwinnen van obstakels en ontzorgen ze volledig zodat ze weer vol passie aan de slag kunnen met juist de leuke kant van het horecaondernemerschap.”

Wat kunnen wij betekenen?

Marinus: “De horeca is sterk in ontwikkeling en dat vraagt om een ander soort ondernemerschap. Denk aan de rol van food in de horeca, de belevingskant die steeds belangrijker wordt, de kwaliteit en het veranderende consumentengedrag. Tijdens de opleiding wordt er heel veel aandacht besteed aan de theorie en komt de praktijk maar heel eenzijdig aan bod. Vroeger werd dat gat nog opgevuld door actief betrokken leveranciers die de ondernemer bijstond met raad en daad, maar die adviesrol vanuit de leverancier is jammer genoeg al een tijdje geleden verdwenen. Daardoor is er écht een gat gevallen tussen de praktijk van alledag en heel specialistisch advies. Er zijn nog wel adviseurs, maar die zijn vaak gericht op één specifiek stukje. De horecaondernemer heeft niet één centraal punt waar hij of zij naartoe kan en waar al meteen een antwoord kan worden gegeven op 90% van de vragen. Exact hiér gaan wij ons op richten. Wij kunnen en willen deze centrale, onafhankelijke en verbindende rol wel invullen.”

“Wij zorgen voor een focus en verbinding, voor een doelgerichte aanpak.”

Mark: “Wij worden geen inkooporganisatie. Onze kracht ligt in onze onafhankelijke rol. Wij staan naast de ondernemer en hebben altijd zijn of haar belangen in het vizier. Bij ons mag je gerust een kijkje in de keuken komen nemen. Wij staan namelijk ten alle tijden voor open, eerlijke en kraakheldere communicatie in alle onderdelen van onze dienstverlening. Of het nu gaat om de onderhandelingen bij een nieuw huurcontract, het aannemen of afscheid nemen van personeel, inkoopcontracten, de administratie, conflictbemiddeling, conceptontwikkeling of coaching van de ondernemer. Wij zorgen voor een focus en een doelgerichte aanpak.”

Marinus: “Veel ondernemers leven bij de waan van de dag. Wij nemen ze bij de hand en kijken waar ze naartoe willen. Vervolgens rekenen we terug naar waar ze nu staan en kijken we welke stappen nodig zijn om op de eindbestemming te komen. Hierbij houden we rekening met alle facetten. Zo heeft het bijvoorbeeld helemaal geen zin om naar de inkoopkant te kijken, zonder rekening te houden met de verkoopkant. Wij helpen de ondernemer de punten te verbinden. Om vooruit te komen en sneller de stap naar een volgende fase te kunnen zetten. Met een aantal simpele maatregelen kan een ondernemer vaak meer geld verdienen, maar dan moet je wel weten waar het ‘m in zit.”

Waarom juist wij?

Marinus: “Ik ben 52 jaar en daarvan ben ik al 35 jaar betrokken bij ondernemers in de horeca. Mijn ouders hadden een drankhandel en vroeger ook nog een café. Ik heb jarenlang als manager bij Heineken horeca gewerkt, werkte in de Foodservice en daarna ook nog bij Grolsch. Via mijn werk kom ik bij heel veel horecaondernemers over de vloer. Ik denk dat ik in Brabant wel 2500 horecaondernemers ken en zij kennen mij. Die betrokkenheid vind ik heel belangrijk. Ik wil ze echt verder helpen, dat is mijn drive. Daarom denk ik altijd in oplossingen en kom ik altijd met concrete adviezen waar ik me aan houd. Door mijn jaren in het veld zie ik wat er beter kan, waar er nog winst te behalen is en heb ook altijd veel plezier wanneer ik daar samen met een klant naartoe werk. Mark is met zijn betrokken mensen bij Zwanenberg Advies daarbij van toegevoegde waarde voor me. Zo zorgen zij om mee te beginnen al meteen voor een solide basis met een goede administratie en cijfers waar je op kunt bouwen.”

“Wij staan niet passief aan de zijlijn, maar zitten er middenin – samen met de ondernemer.”

Mark: “Wij zitten al middenin de horeca. We weten wat er speelt en wat er allemaal nog meer bij komt kijken. De horeca is een dynamische en enerverende branche; er gebeurt altijd wel iets. Of iemand nu voor het eerst een zaak opstart of overneemt, of dat een al succesvolle ondernemer wil doorgroeien of juist verkopen. Het fijne aan deze groep ondernemers is dat je kunt zeggen wat je denkt. Zij houden, net als wij, van een no-nonsense aanpak. Open en eerlijk, de mouwen oprollen en ervoor gaan. Mijn ouders hadden een café in Den Bosch en als twaalf jarige jongen stond ik al op een kratje glazen te spoelen. Fantastisch vond ik dat. Ook door de sfeer en de dynamiek.”

Marinus: “Mark en ik denken echt vanuit de poriën met een horecaondernemer mee. Juist dat maakt ons zo geschikt als sparringpartner. Wij staan geen aanwijzingen te geven vanaf de zijlijn, we spelen zelf actief mee.”

Benieuwd naar onze actieve, meedenkende aanpak? www.dorstlessers.nl – we kunnen nu meteen al kijken hoe we u verder gaan helpen. Neem rechtstreeks contact op met Mark (o6-20.54.30.68) of Marinus (o6-26.52.05.12).

 

 

 

 

Auteur: Frederique Passier Terug naar overzicht

Wilt u een kennismakings- gesprek inplannen?

contact