7 punten van aandacht – scoren voor horecaondernemers

 

Er komt steeds meer op het bordje van de horecaondernemer te liggen. Financiën, personeelszaken, een veranderende vraag, inkoopuitdagingen… om ervoor te zorgen dat de ondernemer zich niet verslikt serveren we een overzichtelijke lijst met aandachtspunten. Punten die stuk voor stuk vragen aanstippen die leiden tot hapklare verbeterkansen. Punten waarbij we kunnen helpen en ondersteunen en er zo voor zorgen dat u er alles uit haalt…

 

1. Omzet

Hoe staat de zaak ervoor… heeft u inzicht in de omzet per dag, week, maand, jaar? Weet u wat de omzet per categorie is en wat de echte omzetmakers zijn? Ziet u ook al waar er nog omzet kansen liggen die u nu niet (optimaal) benut? Wat blijft er nu nog ten onrechte liggen door de drukte van alledag? Waar komt u niet aan toe, terwijl dat wél absoluut de moeite waard zou zijn. Als u er eindelijk eens tijd voor zou hebben…

 

2. Rendement

In het verlengde van de omzet… heeft u de marge op dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse basis in beeld? Per categorie? Per gerecht? Per consumptie? Per medewerker? Of is het een wirwar van gegevens en cijfers en mist u het overzicht van kansen? Inzicht is echt een uitkomst om te kunnen sturen op meer rendement!

 

3. Inkoop

Het rendement is natuurlijk niet alleen afhankelijk van wat u omzet, maar ook wat uw inkoopprijzen zijn. Zijn de inkoopcondities van alle leveranciers op orde? Zijn de contracten up-to-date en weet u waar u vast in zit en waar er nog speelruimte is? Bent u tevreden met uw keuze in leveranciers en is de relatie met deze leveranciers goed en opbouwend? Kortom: wat gaat er al goed en wat kan misschien nog beter waar het gaat om de inkoop. In prijs, maar ook in de andere afspraken en manier van (samen)werken.

 

4. Personeel

Heeft u goed in beeld waar u behoefte aan heeft als het om uw personeel gaat? Heeft u ook helder welke partijen u het beste kunnen helpen om de juiste mensen voor uw zaak te vinden?

Het personeel is hét gezicht van uw zaak. Het is dus niet alleen belangrijk dat u tevreden over uw medewerkers bent, maar dat zij zelf enthousiast zijn om bij u te werken. Aan de ene kant moet de planning en de dagelijkse leiding natuurlijk op rolletjes lopen en moeten de contracten en dossiers op orde zijn, aan de andere kant is juist ook de aandacht voor de persoon cruciaal. Denk aan een vaste structuur voor gesprekken over de kwaliteit en inzet, maar ook aan motivatie uitjes en trainingen. Weet u wat er mogelijk is aan trainingen en opleidingen voor medewerkers én leidinggevenden?

 

5. Concept

Bent u (nog) tevreden over het concept achter uw horecabedrijf? Past het bij de vraag van de huidige consumenten of willen zij tegenwoordig iets anders? Wat hoort u terug van uw klanten en medewerkers? Luistert u goed naar de markt en weet u waar er (nieuwe) kansen liggen? Wat zou u willen als u meer tijd had? Welke ambitie streeft u na?

 

6. Pand

Past het pand bij uw concept en de ambitie en omzet van uw bedrijf? Is het contact met de pandeigenaar goed en is het onderhoud op orde? Bent u tevreden over de inhoud van het huurcontract? Zijn de opstal- en schadeverzekeringen goed geregeld door de pandeigenaar? Weet u waar u aan toe bent bij schade én tijdens de periode van het herstel?

 

7. Assortiment

Wat is uw assortiment? Heeft u de hoeveelheid, breedte en diepte in beeld? Zijn het menu en de prijslijst op orde en uitgebalanceerd? Is de menu- en drankenkaart goed en verrassend voor uw gasten? Welke doelgroep wilt u bedienen met uw assortiment en hoe wilt u bij deze doelgroep onder de aandacht komen? Hoe zet u uw site en social media daarbij in? Hoe (onder)houdt u contact met tevreden gasten & hoe geeft u ze een podium?

 

Bent u op zoek naar praktische antwoorden?

U ziet het… er zijn nog genoeg vragen om eens kritisch bij stil te staan. Vragen die er vaak bij in schieten door de drukte. Vragen die tóch de moeite waard zijn om eens te onderzoeken. En u staat er ook niet alleen voor als het gaat om het vinden van antwoorden. Concrete antwoorden waar u echt iets mee kunt en die leiden tot interessante kansen en (groei)mogelijkheden.

Om ervoor te zorgen dat u als horecaondernemer één punt heeft waar u naartoe kunt met al uw vragen zetten Mark Boelens van Zwanenberg Advies (o6-20 54 30 68) en Marinus van Dorst (o6-26 52 05 12) samen een uniek concept op.  Of het nu gaat om de onderhandelingen bij een nieuw huurcontract, het aannemen of afscheid nemen van personeel, inkoopcontracten, de administratie, conflictbemiddeling, conceptontwikkeling of coaching van de ondernemer.

In dit interview vertellen ze er meer over… “Wij komen speciaal voor horecaondernemers met een uniek concept”

 

 

 

 

Auteur: Frederique Passier Terug naar overzicht

Wilt u een kennismakings- gesprek inplannen?

contact