Klantinterview C&T technics: “Met AFAS kon veel meer dan we eerst dachten”

 

In 2014 ging C&T technics van start met het financiële gedeelte van AFAS. Inmiddels zet het Udense bedrijf de AFAS Software in als dé centrale database waar alles in staat en waar iedereen mee kan werken. Marc Eilers en Marja Ojevaar vertellen in dit interview meer over hun persoonlijke ervaring met AFAS en de ondersteuning door Zwanenberg Advies. 

Marc Eilers werkt al 25 jaar bij C&T technics in Uden. “Ik begon onderaan de ladder, klom langzaamaan op en sinds twee jaar ben ik de algemeen directeur. C&T technics is een ontlak- en reinigingsbedrijf voor met name stalen producten. In 2014 zijn we gestart met het financiële gedeelte van AFAS. Op een gegeven moment kwam ik er via Anita Leeijen achter dat we veel meer met AFAS konden doen. Anita is al jaren ons vaste aanspreekpunt van Zwanenberg Advies. Ze denkt als sparringpartner met ons bedrijf mee en als AFAS expert kan ze ons ook hier in ondersteunen.”

De gegevens van tienduizenden producten

Marc: “We werkten eerst met Exact, maar die kwamen toen met een aantal kostbare updates. Dat was voor ons het moment om eens verder te kijken naar alternatieven. Bij Zwanenberg Advies werkten ze zelf al langer met AFAS en ze zijn ook officieel AFAS Partner. Op hun aanraden zijn we er toen mee aan de slag gegaan en inmiddels draait alles via de AFAS Software. Al onze klanten en hun artikelen staan erin. Dat komt in de praktijk dus neer op meer dan 3.000 opdrachtgevers met in totaal tienduizenden producten.”

‘‘Al onze data zijn in één systeem opgeslagen en de gegevens zijn gemakkelijk terug te vinden als we ze nodig hebben.’’

“In het systeem staan nu alle foto’s, afmetingen, gewichten en specificaties bij elkaar. Plus alle bewerkingen die we op de producten uit moeten voeren en de prijzen daarvan. Al onze data liggen vast en tot op klantniveau kunnen we de historie eenvoudig terugvinden. Dit overzicht helpt ons om de bedrijfsprocessen te optimaliseren en fouten te voorkomen. Ook kunnen we direct via AFAS met onze klanten communiceren.”

We willen er graag álles uithalen

Marc: “Onze ervaringen met AFAS zijn goed. Het is een heel uitgebreid pakket en je kunt er veel mee. Maar om eruit te halen wat erin zit, moet je je er wel echt in verdiepen. Ik was bij C&T technics degene die daarnaar keek, alleen had ik er de tijd niet voor. Vandaar dat Marja er dit jaar bij is gekomen. Als je optimaal gebruik wilt maken van AFAS, dan moet je daar ook tijd en energie in steken.”

“Het is een heel uitgebreid pakket, maar je moet je er wel in verdiepen.”

Marja Ojevaar: “Ik ben fan van elk softwareprogramma waar ik zelf mee kan puzzelen. Het probleem met het oude pakket van C&T technics was dat als je er iets in wilde aanpassen, je dat moest laten programmeren en dat koste al snel vier tot acht uur werk. Bij AFAS kun je heel veel zelf doen. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk de lay-out van een mail of factuur aanpassen.”

Op elk gewenst moment een actueel overzicht

Marja: “Qua kostenstructuur is AFAS goed betaalbaar als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt en wat je er allemaal mee kunt. Je kunt er je hele personeelsadministratie in kwijt, met één druk op de knop rollen de facturen eruit, je kunt er allerlei analyses op loslaten en je krijgt op elk gewenst moment een actueel overzicht. Vroeger was het een heel gedoe om tussentijds de omzet in beeld te krijgen, nu met AFAS kun je per dag kijken als je dat wilt.”

Zo bewaken we onze kennis ook

Marc: “We hebben veel meer kunnen digitaliseren. Dat betekent voor ons: minder mappen, minder papieren en we kunnen overal gemakkelijk bij. Op deze manier bewaken we onze kennis ook. We hebben nu één centrale database waar alles in staat en waar iedereen mee kan werken.”

“Het is fijn om een persoonlijk aanspreekpunt te hebben. Iemand die bekend is met ons bedrijf.”

Marja: “Anita Leeijen van Zwanenberg Advies begeleidt onze medewerkers van de administratie en ze ondersteunt mij om meer diepgang in het systeem te krijgen. Ondertussen volg ik zelf ook cursussen, maar ik vind het fijn dat ik een persoonlijk aanspreekpunt heb. Anita is goed bekend met ons bedrijf en ze kent onze bedrijfsprocessen van binnen en van buiten. Ze snapt precies wat we hier doen en wat we willen zien. Daardoor kunnen we AFAS samen ook helemaal op maat inrichten en kunnen we precies die zaken uit het systeem halen die voor ons belangrijk zijn.”

“Via Insite – eigenlijk hét Intranet van AFAS – kunnen medewerkers zelf legio zaken regelen.”

“We zijn nu drukdoende om het Insite gedeelte van AFAS in te richten. Dit is eigenlijk het intranet van AFAS. Via Insite kunnen medewerkers zelf legio zaken regelen, zoals ziekmelden, verlof aanvragen, etc. Via bepaalde workflows kunnen we er ook voor zorgen dat iedereen zijn of haar taken inzichtelijk krijgt en makkelijk kan afwerken. Dit is nog best een uitdaging om op orde te krijgen. Ook het scannen en direct boeken van inkoopnota’s en het laten accorderen via de workflow is iets waar we mee bezig zijn. Anita helpt me goed op weg om alles in te richten zoals wij dat willen en zoals het voor iedereen het makkelijkste werkt.”

Bedenk goed wat je met de software wilt doen

“Of we nog een tip hebben voor andere ondernemers? Dat je goed moet bedenken wat je doel is en wat je met het softwarepakket wilt. Dat is namelijk voor elke bedrijfstak anders. Je kunt AFAS alleen financieel gebruiken en de andere componenten uitschakelen, maar zeker voor productiebedrijven zijn er legio andere mogelijkheden. Dus nog een tip: zorg dat iemand er de tijd voor krijgt om het goed in te richten. Daar doe je later absoluut je voordeel mee.”

 

Bent u benieuwd wat de AFAS Software voor uw onderneming kan betekenen? Wij vertellen u er graag meer over dus neem gerust contact met ons op.

 

Via de AFAS-pagina kunt u nu ook -gratis en zonder inlog- onze whitepaper downloaden.

 

Auteur: Alex van Lith Terug naar overzicht

Wilt u een kennismakings- gesprek inplannen?

contact