Hier moet u op letten bij een auto van de zaak

De auto van de zaak is onder ondernemers altijd een levendig onderwerp van gesprek. Want wat is wijsheid? Privé een auto rijden en zakelijke kilometers declareren of de auto op de balans van uw onderneming zetten? Onze fiscale experts vertellen u graag meer over de mogelijkheden én de laatste wijziging in het bijtellingspercentage voor de inkomsten- en loonbelasting.

Wel of geen bijtelling voor privégebruik?

Als u met de auto van de zaak ook privé de weg op gaat, moet u wel rekening houden met een bijtelling in uw inkomstenbelasting. Het gaat hierbij om een percentage van de cataloguswaarde. Dus hoe duurder uw bolide, des te zwaarder wegen de fiscale lasten.

Rijdt u minder dan 500 privékilometers én kunt u dit bewijzen?

Als u kunt aantonen dat u minder dan 500 kilometer privé hebt gereden, dan komt u onder de bijtelling uit. Vaak kunt u dit bewijzen met een sluitende kilometeradministratie. Gaat het om een bestelauto die ongeschikt is voor personenvervoer? Ook dan geldt er geen bijtelling.

Welk percentage geldt voor u?

Sinds 1 januari 2017 gelden er nog maar twee percentages, namelijk 4% voor volledig elektrische auto’s en 22% voor alle andere auto’s. Om het ‘makkelijk’ te maken gelden deze nieuwe tarieven alleen voor auto’s die in 2017 voor het eerst op naam worden gesteld. Voor oudere auto’s blijft het (maximale) tarief van 25% gelden.

Het bijtellingspercentage van een elektrische auto is en blijft een stuk lager.

Hebt u de auto van de zaak in 2016 (of eerder) op naam gezet, dan gelden de oude tarieven. De tarieven blijven telkens 60 maanden geldig en na die periode wordt weer opnieuw gekeken welk kortingspercentage dan van toepassing is. En dan gaat het dus niet eens om het nieuwe percentage van 22%, maar om het oude percentage zónder korting. Bent u de weg al kwijt? Dan maken we het u graag wat duidelijker via een concreet voorbeeld.

Een rekenvoorbeeld

Stel in 2012 is uw auto voor het eerst te naam gesteld. Toen gold nog een korting voor auto’s met een lagere CO2-uitstoot. Die heeft uw auto en daarom kreeg u een korting van 11%. Het percentage van 25% komt daarmee in de praktijk neer op een bijtelling van 14%.

Nu (60 maanden later) bestaat die 11% korting niet meer en daardoor geldt voor u in 2017 het bijtellingspercentage van 25%. Dat is een forse verhoging (ook nog ten opzichte van de nieuwe 22%) en daarom raden wij ook altijd aan om in zo’n geval in ieder geval bezwaar te maken bij de Belastingdienst. Had u al geen korting? Ook dan raden we u aan bezwaar te maken tegen de 25% bijtelling.

Heeft uw oudere auto een lagere CO2-uitstoot dan het nieuwe exemplaar van de buurman? Dan hebt u kans dat u nu toch een hoger bijtellingspercentage voor uw kiezen krijgt.

Ook een bijtelling in de omzetbelasting

Wat u verder als ondernemer niet mag vergeten is dat als u een auto op de zaak aanschaft, u ook te maken krijgt met een bijtelling in de omzetbelasting. De hoofdregel hierbij is: de omzetbelasting wordt gecorrigeerd op basis van het werkelijk gebruik van de auto. Er wordt dus gekeken naar de verhouding tussen de privékilometers en het totaal aantal kilometers.

Omdat hier de bewijslast bij de belastingdienst ligt, kunt u eenvoudiger aantonen hoeveel privékilometers u hebt gereden. Tip: noteer de kilometerstanden elk jaar op 1 januari, zodat u achteraf gelijk ziet hoeveel kilometers u in dat jaar hebt gereden. Door het jaar heen houdt u de zakelijke kilometers bij in uw afspraken-agenda.

 De forfaitaire regeling biedt gemak, maar is lang niet altijd voordeliger.

De Belastingdienst biedt u ook de mogelijkheid om gebruik te maken van een forfaitaire regeling. U houdt dan geen kilometers bij, maar u draagt 2,7% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm) af. Let wel: gemakzucht kent zijn prijs, want de forfaitaire regeling is lang niet altijd voordeliger. Ons advies: u doet er goed aan om uw kilometers bij te houden.

Overhevelen naar privé?

Voor de DGA (werknemer) die de auto op de balans van zijn bv heeft staan kan het interessant zijn om de auto na verloop van tijd over te hevelen naar privé. Waarom?  Omdat hij dan van de hoge bijtelling af is en de bv de grootste kostenpost voor haar rekening heeft genomen, namelijk de afschrijving.

Voor de ondernemer (eenmanszaak/vof) die de auto als zakelijk heeft geëtiketteerd, ligt het iets anders. U kunt de auto dan alleen naar privé overbrengen (heretiketteren) bij bijzondere omstandigheden. Bijvoorbeeld bij een structurele wijziging in het gebruik van de auto.

 

Het maakt bij een auto van de zaak dus uit voor welke rechtsvorm u kiest. Wilt u meer weten over de verschillen tussen een eenmanszaak, vof en bv? Wij hebben het overzichtelijk op een rijtje gezet in deze infographic.

Wilt u meer weten over de fiscale gevolgen van een auto van de zaak? Hebt u behoefte aan advies op maat? Onze experts helpen u graag verder.

 

Auteur: Alex van Lith Terug naar overzicht

Wilt u een kennismakings- gesprek inplannen?

contact