10 Marketingtips voor horecaondernemers

De hele dag bezette tafels, dat is uw streven.

Horeca-adviesbureau Dorstlessers helpt u een handje en geeft u 10 marketingtips, voor een optimale bezetting van uw horecaonderneming.

Begin bij het begin

  • Denk vooruit. Ad hoc marketingmiddelen inzetten is geen recept voor succes. Om uw doelgroep op de juiste manier te bereiken zult u een vertrekpunt moeten hebben, een basis. Schrijf een marketing- en communicatieplan voor uzelf uit. Wie bent u, wat is uw visie en wie is uw doelgroep? Als u dat in kaart heeft gebracht kunt u op zoek gaan naar de juiste middelen om uw doelgroep te bereiken.

Teamwork

  • Vraag uw medewerkers om mee te denken en mee te helpen met het promoten van uw onderneming. Vindt er een speciaal evenement plaats in uw horecaonderneming? Is er een lokaal event dat voor uw deur plaatsvindt? Laat uw medewerkers foto’s maken die u vervolgens kunt gebruiken voor het promoten van uw zaak.

Activiteiten

  • Zorg dat u, naast de Feestdagen, ook andere activiteiten organiseert waarmee u uw doelgroep behoudt. Denk bijvoorbeeld eens aan een Mamacafé op de vroege ochtend, een brunch op een Slow Sunday of Happy Hour voor de rustige uurtjes tussen lunch en diner.
blog3.2

Nieuwswaarde

  • Zet een uniek gerecht of product op uw menukaart en tip (lokale) media, influencers en foodbloggers hierover. Op deze manier creëert u zelf nieuwswaarde en wordt uw horecaonderneming via verschillende kanalen gepromoot.

Smart Phone Proof?

  • Is uw website smartphone proof? Dit is een quick win om het traffic op uw website te verbeteren en voor meer reserveringen te zorgen.

Google-locatiepagina

  • Een Google-locatiepagina is gratis aan te maken en zorgt voor veel duidelijkheid bij uw gasten. Vul uw profiel zo volledig mogelijk in en koppel de locatiepagina aan uw website.

Up-to-date

  • Zorg ervoor dat de informatie op Google, op uw website en op uw social media kanalen up-to-date is. Wijzigen uw openingstijden? Heeft u een nieuw telefoonnummer? Pas het aan online.

Be Social

  • Heeft u al een Facebookpagina? Maak ook een Instagram- of Pinterestprofiel aan voor uw horecaonderneming. Het geeft u de kans om, letterlijk, een kijkje in de keuken te geven. Laat uw sfeervolle interieur en smaakvolle gerechten zien en laat de reserveringen binnenstromen.
blog3.1

Interactie

  • Reageer op online recensies en social media berichten. Laat zien dat u online actief en benaderbaar bent en dat u openstaat voor feedback.

E-mailmarketing

  • Gebruik e-mailmarketing tools. Het is een makkelijke oplossing om een relatie met uw gasten op te bouwen en hen een streepje voor te geven, bijvoorbeeld bij het reserveren voor speciale gelegenheden zoals Kerst.

Op zoek naar meer concrete tips en advies op het gebied van horecamarketing of andere horeca gerelateerde vraagstukken? Neem contact met ons op of ga naar www.dorstlessers.nl om een afspraak te maken.

Auteur: Nikki Kerssens Terug naar overzicht

Wilt u een kennismakings- gesprek inplannen?

contact